خانه  »  وبلاگ راسان   »   طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت چیست؟

5
(1)

طراحی سایت چیست؟ به طور کلی طراحی سایت از سه بخش طراحی UI، برنامه ریزی و برنامه نویسی یا کد نویسی تشکیل می شود. ui سایت به عبارتی همان قسمت بصری سایت که برای کاربر قابل مشاهده است گفته می شود. برنامه ریزی یا استراکچر یک وب سایت است که شامل هر بخش وب سایت می شود. و در آخر قسمت کد نویسی سایت است که با نوشتن این کدها ظاهر سایت تشکیل می شود. در مجموع با گذاشتن تمام این مراحل در کنار هم یک وب سایت تشکیل می شود. در ادامه این مطلب به تفسیر با تمامی مراحل طراحی سایت آشنا خواهیم شد.

هدف از طراحی وب سایت

قبل از اینکه بخواهیم به تمامی مراحل طراحی سایت بپردازیم ابتدا باید بدانیم هدف از راه اندازی یک وب سایت چیست؟ راه اندازی وب سایت می تواند هدف های مختلفی را در پی داشته باشد. از جمله این این اهداف می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • راه اندازی فروشگاه آنلاین وفروش محصولات

راه اندازی و طراحی وب سایت فروشگاهی می تواند کمک بزرگی در راستای فروش محصولات و خدمات ما در سراسر دنیا باشد.

  • سایت شرکتی

شرکت های بزرگ و کوچک به راحتی می توانند با طراحی وب سایت شرکتی محصولات و خدمات خود را در بستر اینترنت معرفی کرده و بیزینس خود را ارتقاع دهند.

  • ارایه کننده خدمات

یکی از راه های خوب جهت ارایه خدماتی نظیر انواع آموزش ها به طور مثال آموزش برنامه نویسی یا آموزش انواع زبان طراحی وب سایت خدماتی می باشد. در این گونه سایت به راحتی می توانید محتوای آموزشی خود را در قالب ویدئو، عکس و قابل PDF بارگزاری کرده و آنها را به کابران، دانشجویان و مشتریان خود ارایه دهید.

هدف از طراحی وب سایت

یکی دیگر از انواع وب سایت ها طراحی سایت شخصی می باشد. در این وب سایت به راحتی می توانید در هر حرفه و شغلی که هستید نمونه کارهای خود قرار داده و یا یک زرومه اختصاصی نوشته و آن را با کابران خود به اشتراک بگذارید.

مراحل راه اندازی وب سایت

همان طور که در اول مطلب اشاره کردیم طراحی وب سایت و راه اندازی آن شامل سه قسمت می باشد. برنامه ریزی برای قسمت های مختلف وب سایت طراحی رابط کاربری که توسط فرانت اند front end سایت انجام می شود. همچنین قسمت بک اند  back end سایت که توسط برنامه نویس سایت با زبان های مختلف انجام خواهد شد. در اینجا این سوال پیش می آید که فرانت اند و بک اند چیست؟در ادامه به تعریف این دو واژه خواهیم پرداخت.

طراحی وب سایت فرانت اند front end چیست؟

طراحی فرانت اند یا front end به همان قسمتی از سایت گفته می شود که کاربر بعد بارگذاری سایت آن را می بیند. به عبارتی هر چیزی که در وب سایت قابل مشاهده است مثل بخش بندی های مختلف وب سایت که شامل نوشته ها، عکس ها، ویدئوها و تمامی قسمت هایی که در سایت قابل مشاهده است توسط طراح سایت فرانت اند انجام می شود.

زبان های که یک طراح فرانت اند باید به آن ها مسلط باشد تا بتواند قسمت فرانت سایت یا کلاینت client را با آنها نوشته یا به عبارتی کد زنی کند بسیار زیاد است. از مهمترین این زبان ها می توان به HTML ,CSS, JAVASCRIPT و انواع زبان های دیگر که زیر مجموعه این زبان ها است اشاره کرد.

بک اند back end چیست؟

بعد از این که فهمیدیم فرانت اند چیست حال می پردازیم به برنامه نویس یا طراحی وب سایت بک اند. بک اند سایت به همان قسمت پشت سایت جایی که اطلاعات وارد شده ذخیره می شود گفته می شود. برنامه نویس بک اند در اصل این وظیفه را دارد که با نوشتن زبان های سمت سرور یا بک اند بتواند اطلاعات وارد شده سایت را در سرور یا هاست سایت ذخیر کند. به عبارتی هر گونه اطلاعات چه از طرف کاربر سایت یا محتوایی که ادمین سایت بارگذاری می کند د راین قسمت ذخیره می شود.

زبان هایی که برنامه نویس بک اند در طراحی وب سایت باید به آنها مسلط باشد بسیار متفاوت است. این زبان ها هر کدام قابلیت های متفاوتی دارد. از مهمترین این زبان ها که در طراحی وب سایت به کار می رود می توان به PHP Python, و NET. اشاره کرد.

طراح سایت کیست و چه مهارت هایی دارد؟

بعد از اینکه متوجه شدیم طراحی سایت فرانت اند و بک اند چیست و چه وظایف و مهارت هایی باید داشته باشد اکنون می پردازیم به طراح سایت. به طور کلی طراح سایت یا طراحان سایت به اشخاصی اطلاق می شود که هر دو قسمت فرانت اند و بک اند را انجام می دهند. به بیان دیگر کار ظاهر سایت یا کلاینت آن را با برنامه نویسی فرانت و سپس بک اند آن را انجام می دهد. لازم به ذکر است که در حال حاضر طراح وب سایت احتیاجی ندارد که قسمت بک اند یا سی ام اس اختصاصی یا طراحی کند. با روی کار آمدن سی ام اس CMS های از قبل برنامه نویسی شدن نظیز جوملا، دروپال و وردپرس دیگر نیازی به نوشتن اختصاصی سایت نیست.

طراح سایت کیست

یکی از این سی ام اس ها که خیلی پر طرفدار و کار آمد است CMS وردپرس است. وردپرس یکی از پلتفرم های بی نظیر جهت مدیریت محتوا می باشد. به جرات می توان گفت 80 درصد وب سایت ها در این با این CMS طراحی شده اند. طراحی سایت با وردپرس بسیار مقرون به صرفه و کارکردن با پنل وردپرس و به اشتراک گذاری خدمات یا محصولات بسیار راحت می باشد.

مهارت هایی که یک فرد به عنوان طراح سایت باید به آنها مسلط باشد شامل موارد متعددی است. مهمترین آنها می تواند موارد زیر باشد.

  • مسلط به زبان های برنامه جهت توسعه وب سایت فرانت اند و بک اند
  • رفع اشکلات در حین کار و مشکلاتی در آینده به وجود می آید
  • بهینه سازی وب سایت طراحی شده برای موتور های جستجو یا به عبارتی سئو پذیر بودن وب سایت
  • پشتیبانی از خدماتی که ارائه می دهد

هزینه و قیمت طراحی سایت

قیمت طراحی وب سایت به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از این عوامل نوع وب سایت و اینکه چه خدماتی ارائه می دهد. به عنوان مثال قیمت طراحی سایت فروشگاهی به دلیل پیچیدگی در فرایند راه اندازی آن و زمانبر بودن آن نسبت به سایت های شرکتی و خدماتی از قیمت بالاتری برخوردار است. یکی دیگر از عوامل مهم در قیمت وب سایت نوع CMS آن می باشد. طراحی وب سایت هایی که سی ام اس آنها به صورت اختصاصی کد نویسی شده باشد قیمت بالاتری نسب به سایت هایی که با CMS وردپرس یا سایر سی ام اس های آمده موجود دارد. یکی دیگر از عوامل مهم در قیمت طراحی سایت استفاده از قالب های آماده و از پیش طراحی شده می باشد.

قالب های آماده به دلیل اینکه از قبل طراحی شده اند و دیگر نمی توان آنها توسعه داد قیمت پایین تری نسبت به قالب های طراحی شده اختصاصی می باشد. قالب های اختصاصی کاملا نسبت به نیازهای مشتری کد نویسی می شوند. در این قالب ها مدل و شکل سایت منطبق با رنگ سازمانی شرکت، فروشگاه و لوگو و نیازهایی که کارفرمایان از یک وب سایت دارند راه اندازی و توسعه داده می شوند.

طراحی وب سایت سئو پذیر و بهینه بودن برای موتور های جستجو

یکی از مهمترین نکات در راه اندزی سایت بهینه و سئو پذیر بودن آن برای موتور های جستجو گراست. 90 درصد افرادی که قصد راه اندازی وب سایت را دارند سئو پذیر بودن وب سایت برایشان بسیار با اهمیت است. سئو سایت نقش بزرگی در معرفی خدمات، محصولات و فروش بیشتر را دارد. اینکه محصول یا خدماتی که ارایه می دهید در نتایج جستجو شده رتبه های اول را داشته باشد طراحی وب سایت سئو پذیر بسیار با اهمیت است. به معنای واقعی سئو اولین هدف در راه اندازی کسب و کار در فضای اینترنت است. موارد زیر چند نمونه از کارها و تکنیک هایی است ک می تواند برای سئو پذیری یک وب سایت مفید باش.

  • فشرده سازی تصویر
  • فشرده و کوچک کردن کدها
  • ساختار مناسب تگ ها
  • تعریف اندازه معین برای تصاویر
  • ریسپانسیو یا واکنشگرا که یکی از مهمترین عوامل سئو است
  • خوانا بودن فونت و رنگ آن در هنگام مطالعه
طراحی وب سایت سئو پذیر

سخن آخر

طراحی یک وب سایت خوب هم از لحاظ گرافیگی و هم از لحاظ محتوا و تجربه کاربری می تواند نقش پر رنگی در نشان دادن برند، خدمات و محصولات شما داشته باشد. ما بر این باوریم که یک وب سایت خوب می تواند نقش یک فروشگاه واقعی و یا یک مغازه در بهترین پاساژ را ایفا کند. هر چقدر تجربه کاربری قویتری داشته باشد میتواند موثرتر برای بیزینس شما باشد. در این اینجا این نکته خیلی مهم است که یک شرکت طراحی سایت بتواند تمام نیازهای شما را برای داشتن یک وب سایت و فروشگاه آنلاین بر آورده نماید.

امیدواریم در این مقاله به تمامی سوالاتی که درباره طراحی وب سایت چیست رسیده باشید. باعث خوشحالی ما خواهد بود که در شبکه های اجتماعی با همراه باشید و همچنین نظرات و پشنهادات خود را برای ما ارسال بفرمایید. گروه راسان وب همواره تلاش دارد تا بهترین ها را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

آدرس اینستاگرام راسان وب

چه میزان این مطلب برای شما مفید واقع شده؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *